Praktisk koralopdræt: Boganmeldelse

• Del Dette
Joly Kane

En hurtig tak til Miguel Tolosa for at sende mig et eksemplar af Praktisk koralopdræt, Anden udgave, med et forord af Marc Levenson. Denne hurtigt læste bog dækker det grundlæggende for dig, der måske er interesseret i at starte din egen koralopdræt som virksomhed.

bogen er hurtig og let at læse

Som titlen antyder, er denne bog på 140 sider en praktisk vejledning, der dækker emner som:

• Oprettelse af virksomhedsstruktur/juridisk enhed Forhandling med grossister og leverandører Tankopsætning og udstyr - herunder en detaljeret beskrivelse af en DIY LED-lysbygning LIvestock Forsendelse Kundeservice og returpolitik

Autograf og note fra forfatteren - en fin detalje

Hvad du kan forvente i praktisk koralopdræt

Hvert kapitel i Praktisk koralopdræt er opdelt i et let fordøjeligt afsnit på omkring en side - så bogen er virkelig hurtig at læse. Det mest detaljerede emne var det ret omfattende kapitel, der beskriver planerne for et DIY LED-lys. Forfatteren hævder, at en seriøs koralfarmer på dagens marked vil drage fordel af energieffektiviteten ved LED-lys. Det vil jeg ikke modsætte mig - matematikken er ret god.lyd, som jeg har skrevet om i et tidligere indlæg. Bogen indeholder en række detaljer om, hvordan du selv kan gøre det, samt billeder.

Med hensyn til koralopdræt og hvordan man opdrætter koraller er der også et afsnit dedikeret til de vigtigste koraltyper, som en kommende koralavler sandsynligvis vil sælge, med en anbefaling om, hvor udfordrende den pågældende type dyr er at opdrætte og sælge. Du vil finde et par solide råd om opdræt i hele Practical Coral Farming. Et uddrag, der fangede min opmærksomhed, var dette:

"Problemer med saltholdighed kan især være skadelige for zoanthider, som kan være en kanariefugl i kulminen for saltholdighedsproblemer. Et afslørende tegn på enten høj eller lav saltholdighed er, når forskellige kolonier af zoanthider ikke åbner sig i flere dage...for lav saltholdighed påvirker Xeniiderne mest..."

Tips som dette, der findes i Praktisk koralopdræt , er nyttige for akvariehobbyister i alle former og størrelser, herunder den kommende koralfarmer. Jeg værdsatte især kanariefuglen i kulminen sammenligning, som giver mig en stor take-away indsigt, som jeg vil beholde for evigt. Vi bør alle holde øje med vores koraller for adfærdsændringer som et første tegn på problemer i vores akvarier - men jeg havde aldrig forbundet prikkerne så rent der for et tegn på, at saltholdighedkan være den skyldige. Tak, Miguel.

Jeg var lidt overrasket over indholdet i Praktisk koralopdræt Bogens bagside praler af at være "The complete insider's guide to the coral farming industry", og baseret på dette citat havde jeg høje forventninger om at lære nogle insider's scoop. I den henseende ville jeg gerne have mere. Men bagsiden praler også af, at "Der er noget for alle, fra hobbyister til detailbutikker", og det er jeg enig i (kanariefuglen i kulminen varat noget for mig.

Alt i alt med en pris på 19,99 dollars, Praktisk koralopdræt er langt fra den dyreste reef-bog derude - mange af de lærebogslignende bøger koster 60 dollars eller mere - men den føles stadig noget dyr i forhold til værdien. Jeg var i stand til at læse størstedelen af bogen igennem på et enkelt 30-minutters møde. Det svarer til at bruge 40 dollars i timen ud fra et underholdnings- eller uddannelsesperspektiv. Ikke den billigste måde at bruge en eftermiddag på - men også prisen for enFor den potentielle koralfarmer vil denne bog sandsynligvis betale sig selv tilbage med det samme, hvis blot ét ekstra tip, trick eller tanke gennemføres - og derfor mener jeg, at bogen er velegnet til dem, der har ambitioner om at etablere deres egen koralfarm. Og den gode nyhed er, at forfatteren vil donere 2 dollars for hver solgt bog til Adopt a Reef-programmet.

Du kan finde bogen på Amazon.com

Køb Praktisk koralopdræt på Amazon (Affiliate-link - hvilket betyder at hvis du vælger at købe denne bog fra Amazon efter at have klikket på linket, vil de betale en lille % af bogens pris til mig som en provision - uden yderligere omkostninger for dig).

Du kan også købe den direkte fra forfatteren på hans hjemmeside www.practicalcoralfarming.com

Skrevet af Al Ulrich

Hej jeg er en god tekstforfatter